MN Vastgoedcommunicatie

10 redenen waarom jij als vastgoedbedrijf actief social media moet inzetten

Social media is een geweldige methode betreft vastgoedcommunicatie dat waarde aan jouw bedrijf toevoegt. Er zijn verschillende platformen waarbij het belangrijk is om te kijken welke het meest geschikt is voor jouw vastgoedbedrijf. Hieronder vind je de belangrijkste redenen om actief gebruik te maken van social media voor het vastgoed. Eén ding is alvast mooi meegenomen: social media is gratis! 

  • Online zichtbaarheid is essentieel
  • Bezoekers krijgen meer affiniteit met jouw organisatie
  • Social media voor het vastgoed genereert veel bereik
  • Waardevolle data over jouw bezoekers dankzij social media
  • Coronatijd creëert nieuwe kansen
  • Mogelijkheid tot online adverteren 
  • Levert meer traffic naar je website op
  • Mogelijkheid tot online vastgoedvitrines
  • Draagt bij aan vindbaarheid in zoekmachines (SEO)
  • Biedt een extra klantenservice

Waarom social media voor het vastgoed essentieel is

1. Online zichtbaarheid is essentieel

Het is belangrijk om als organisatie online zichtbaar te zijn. Of het nu gaat om een makelaardij, projectontwikkelaar of architectuur firm; online zichtbaarheid is essentieel. De (potentiële) klanten, belanghebbenden, geïnteresseerden en mensen met een affiniteit met vastgoed willen op de hoogte zijn wat er allemaal  in het vastgoedlandschap gebeurt. Naast een goede website is social media dé manier om online zichtbaar te zijn. Wel is het verstandig om eerst na te gaan welke kanalen het beste bij jouw organisatie aansluiten. Forceer niks en besteedt alleen tijd aan de platforms waar deze online zichtbaarheid het meest relevant is.

2. Bezoekers krijgen meer affiniteit met jouw organisatie

Door content op een creatieve manier op social media in te zetten, zullen er meer mensen zich met jouw organisatie verbonden voelen. Hierbij staan de drie peilers consistentie, herkenbaarheid en persoonlijkheid voorop. Plaats als makelaar niet alleen maar foto’s van het aanbod, maar deel bijvoorbeeld ook referenties van klanten, trends binnen de vastgoedbranche en verhalen van je makelaars. Door middel van polls, vragen en interactie genereer je aandacht onder de volgers en bezoekers op Instagram. Heb jij een architectuurbureau? Dan is Pinterest ook een goed platform om jouw volgers een dosis inspiratie te geven. 

3. Social media voor het vastgoed genereert veel bereik

Social media voor het vastgoed kan veel bereik genereren. Je klanten zullen eerder geneigd zijn om je te volgen op social media wanneer jouw content aansluit bij de organisatie. Hierdoor voelen ze zich verbonden, kunnen én willen ze zich met jou identificeren en blijven ze op de hoogte van wat er allemaal speelt. Een huidige volger kan zomaar een toekomstige klant worden, dus zodra zij een huis willen kopen, huren of een huis willen laten ontwerpen, weten ze bij wie ze moeten aankloppen.  

4. Waardevolle data over jouw bezoekers dankzij social media

Vanuit elk social media platform worden er statistieken gemeten, waaruit je als vastgoedbedrijf weer veel inzichten kunt halen en strategieën kunt toepassen. Welk type post genereert de meeste engagement? Hoeveel mensen bekijken je verhaal? Waar komen mijn volgers vandaan? En hoe oud zijn mijn volgers gemiddeld eigenlijk? Dit zijn datapunten waar je als vastgoedbedrijf op de hoogte van moet blijven.  

5. Coronatijd creëert nieuwe kansen 

De Coronacrisis heeft voor veel veranderingen binnen de vastgoedbranche gezorgd. Zo vinden er bijvoorbeeld tegenwoordig veel bezichtigingen online plaats. Daarnaast gaat het al een tijd minder goed op de kantorenmarkt en zal een makelaardij die actief is op social media, sneller leads verkrijgen dan een makelaardij die geen of niet juist social media inzet.

Voor meer uitleg hierover, ga naar het artikel ‘Waarom branding voor makelaardij belangrijk is, ook als de huizenverkoop vanzelf gaat‘.

Er is ook goed nieuws, want de huizenmarkt gaat op dit moment nog sky high. Het is daarom belangrijk dat ook projectontwikkelaars hun projecten op social media delen. Dit om woningzoekende aan te trekken, waaruit weer kopers en huurders ontstaan.  

6. Mogelijkheid tot online adverteren 

Hoe er vroeger via de krant of het plaatselijke tijdschrift werd geadverteerd, is social media nu the way to go. Het is mogelijk om heel specifiek te targetten, waardoor de berichtgeving bij jouw gewenste doelgroep of niche terechtkomt. Dit is een betaalde optie, waarin jezelf bepaalt wat je budget per advertising campagne of platform is. Het is belangrijk om hiervoor eerst een strategie te bedenken, zodat je advertenties aansluiten bij je doelstellingen en deze ook daadwerkelijk behaald worden.

7. Levert meer traffic naar je website op

Vanuit social media kan er veel traffic naar een website worden verkregen. Of het nu om een post, advertentie of verhaal gaat, het zijn allemaal goede manieren om mensen te verleiden om een naar website door te klikken en leads te genereren. Google Advertising is een van de mogelijke methodes om inzichtelijk te krijgen hoeveel procent vanuit social media op jouw website terecht is gekomen.  

8. Mogelijkheid tot online vastgoedvitrines

Vastgoedvitrines in makelaarskantoren zijn vaak al een stuk digitaler dan voorheen. Door middel van een tablet of scherm wordt het aanbod gedeeld. Dit is een mooie manier waar voorbijgangers eventueel baat bij hebben. Echter biedt social media nog meer opties. Potentiële klanten en belanghebbenden zijn er op deze manier sneller van op de hoogte.  

9. Draagt bij aan vindbaarheid in zoekmachines (SEO)

Alle beetjes helpen, en dit is ook het geval met SEO (= Search Engine Optimization) vanuit social media. Als de social media kanalen goed aan een website gekoppeld zijn, scoor je direct meer punten in de zoekmachines. En dat is mooi meegenomen, toch? 

10. Biedt een extra klantenservice

Social media biedt een extra klantenservice aan jouw klanten. Door middel van DM’s (Direct Messages) via Instagram of Facebook Messenger kunnen (potentiële) klanten berichten sturen met al hun vragen, klachten of opmerkingen. Hierop kan je vervolgens snel anticiperen. Daarnaast is het belangrijk om relevante, goed uitziende en shareable content te plaatsen, zodat je volgers blijven liken en delen.  

Er zijn zeker nog meer redenen waarom social media voor het vastgoed onmisbaar is, maar dit vinden wij momenteel de belangrijkste! Wil jij meer weten over waarde toevoegen op jouw social mediakanalen? Stuur ons bericht via Instagram of email, zodat wij gericht naar jouw vastgoedbedrijf kunnen kijken om dit samen met jou te realiseren.