MN Vastgoedcommunicatie

Dit is waarom jij vandaag nog vastgoedbranding moet toepassen!

De essentie van vastgoedbranding

In welke branche je ook werkt, vastgoedbranding is geen term die je even links laat liggen. Integendeel zelfs. Branding is een onmisbaar onderdeel en zegt iets over hoe jij je als bedrijf profileert. Het beeld dat jij naar buiten wilt uitdragen, moet naadloos aansluiten bij hoe de klant jou ziet. Ontdek of jij jouw vastgoedbranding al goed in kaart hebt gebracht.

Allereerst: wat is branding en waarvoor is het nodig?

Voordat we dieper op het onderwerp ingaan, is het handig om eerst te weten wat vastgoedbranding precies inhoudt. De termen vastgoed en branding hebben ieder apart al een eigen betekenis, maar vastgoedbranding als geheel is officieel geen bestaand woord. Tot vandaag.

Branding is een belangrijke term binnen de marketing in iedere branche. Het vertelt iets over hoe jij als merk of organisatie door de buitenwereld gezien wilt worden. Dit betekent dat achter iedere actie een uitgedachte strategie zit, waardoor jouw bestaande en toekomstige klanten zich meteen hiermee kunnen en vooral willen identificeren. Een eenduidige branding is niet alleen nodig voor de doelgroep of niche, maar deze zorgt ook voor helderheid en efficiëntie binnen de organisatie zelf.

Vertrouwen winnen door een eenduidige vastgoedbranding

Nu we weten wat branding is, kunnen we het woord vastgoed ervoor plakken: vastgoedbranding. Met vastgoed bedoelen we een vaste plaats met een fysieke eigenschap, waar door middel van branding een beleving aan wordt toegevoegd. Deze nieuwe term introduceren wij graag vanuit MN Vastgoedcommunicatie, omdat het van groot belang is om het vertrouwen onder jouw doelgroep te winnen. Niets is namelijk zo eng als de huizenmarkt. Een huis kopen is immers een van de grootste aankopen die iemand ooit zal doen. Bovendien bevinden we ons momenteel in een economische crisis welke voor velen voor onzekere tijden zorgt. Vertrouwen winnen als projectontwikkelaar of makelaar is daarom essentieel.

Dit vertrouwen winnen vraagt om tijd en aandacht. En hierbij komt vastgoedbranding om de hoek kijken. Een goede branding (of rebranding) van jouw vastgoedbedrijf is een essentiële stap om een band op te bouwen met jouw bestaande klanten, maar ook om potentiële klanten aan je te binden. Wanneer jijzelf geen duidelijke branding of op papier hebt staan en maar klakkeloos wat uitvoert, verliest de consument meteen zijn aandacht. En hiermee ook het vertrouwen. Duidelijkheid, regelmaat en consistentie zijn nodig om enthousiasme te wekken, interactie op te bouwen en jouw beoogde doelen te behalen: kopers, huurders en/of engagement.

Durf op te vallen en voorkom een conservatieve houding binnen het vastgoed

Elke branche kent clichés wat betreft branding, en zo ook het vastgoed. Ga maar eens na. Aan welke kleur denk je meteen bij het vastgoed? Precies, de kleur blauw. En dit is nog maar één van de vele clichés die er zijn. Het voelt misschien vertrouwd om hierin mee te gaan, maar waarom moeten we de kleur blauw altijd maar aan het vastgoed koppelen? In plaats van dat je je durft te onderscheiden, verdwijn je tussen de rest. En dat is alleen maar ten nadele van jezelf.

Om nog even in de clichés te blijven: je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken. Het is daarom zo belangrijk om hier aandacht aan te besteden. Branding zorgt ervoor dat jouw business gezien, beleefd en gehoord wordt. Laat jezelf van je beste zien en durf op te vallen!

Betrek de gehele organisatie voor een duidelijk beeld

Maar waar begin je dan? Het is belangrijk om met zijn allen rond de tafel te zitten. Dan hebben we het niet enkel over de personen die het eindwoord hebben, maar over de gehele organisatie. Dus ook iemand van sales, HR, financiën en creatie. Om een goede branding tot stand te brengen, is het nodig om te weten hoe iedereen nu naar de organisatie kijkt. Is dit een eenduidig beeld of zijn er toch bepaalde verschillen op te merken? Schrijf alles op. Niks is goed of fout, want alleen zo ontwikkel je een goede branding.

Creëer een handboek waar iedereen op kan terugvallen

Met al deze informatie kan er een eenduidig huisstijlhandboek ontwikkeld worden. Dit boek omvat de gehele branding, waardoor iedereen binnen de organisatie hierop kan terugvallen. Denk aan de verschillende logo’s, fonts en het kleurenpalet. Echter gaat branding nog verder dan dit. Branding is ook de waarden van een bedrijf omzetten naar een identiteit die de organisatie of het merk vertegenwoordigd.

Hulp nodig bij de ontwikkeling van jouw vastgoedbranding?

Hopelijk vond je dit een leerzaam en interessant artikel! Wij helpen en adviseren jou graag bij het uitvoeren van de (re)branding van jouw vastgoedbedrijf. Neem gerust vrijblijvend contact op met info@mnvastgoedcommunicatie.nl om gezamenlijk waarde toe te voegen.