MN Vastgoedcommunicatie

Waarom branding voor makelaardij belangrijk is, ook als de huizenverkoop vanzelf gaat

De huizenverkoop gaat sneller dan het licht. Een groot voordeel voor makelaardijen, maar het is meteen de reden waarom zij vaak weinig tot geen aandacht besteden aan hun eigen branding en digitale marketing. We horen dit helaas vaak genoeg. Ook de voor de vastgoedbranche zijn de ontwikkelingen van digitalisering van essentieel belang om jouw makelaar herkenbaar te maken en van de concurrent te onderscheiden. Ontdek waarom branding voor makelaardij belangrijk is. Nu, morgen, maar ook over tien jaar.

Voordeel voor woningzoekenden: al het aanbod op een onafhankelijk platform

Aan de huizengekte in Nederland komt geen eind, zeker als we kijken naar de grote steden als Amsterdam en Rotterdam. Een huis op Funda of Pararius is tegenwoordig al onder voorbehoud verkocht, voordat je überhaupt de kans krijgt een bezichtiging te regelen. Dat is voor geïnteresseerden minder leuk, maar voor makelaardijen is dit enkel goed nieuws. Zij verkopen of verhuren vastgoed met weinig moeite, omdat de vraag veel hoger dan het aanbod is.

Het meerendeel van het koop- en huuraanbod wordt op een onafhankelijk woningplatform aangeboden. Dat is ideaal voor woningzoekenden, omdat zij door een uitgebreid aanbod op één website kunnen bladeren. Daarom is het voor hen in eerste instantie minder noodzakelijk om losse makelaardijen te verzamelen en zich via hun websites of social media te laten informeren.

Gemiddelde makelaardij stopt te weinig moeite in hun eigen branding en digitale marketing

Toch is deze gedachtengang tegelijkertijd een valkuil voor vele makelaarskantoren en vergelijkbare organisaties. Waarom een valkuil? Doordat het meeste verkoopwerk en afhandeling via een externe partij plaatsvindt, steekt men weinig tot geen energie in hun eigen branding, digitale marketing en online visitekaartje. Dat vormt zich op korter termijn misschien geen probleem, want de huizenverkoop gaat als een razende Roeland. Maar wat als de huizenmarkt op een dag instort en het aanbod de vraag overstijgt? Of men door de economische crisis voorlopig niet verhuist? Dan sta jij als makelaar in het voordeel als de branding zo vast als een huis staat en men al met jouw bedrijf bekend is.


Terug naar blog