MN Vastgoedcommunicatie

Waarom branding voor makelaardij belangrijk is, ook als de huizenverkoop vanzelf gaat

De huizenverkoop gaat sneller dan het licht. Een groot voordeel voor makelaardijen, maar het is meteen de reden waarom zij vaak weinig tot geen aandacht besteden aan hun eigen branding en digitale marketing. We horen dit helaas vaak genoeg. Ook de voor de vastgoedbranche zijn de ontwikkelingen van digitalisering van essentieel belang om jouw makelaar herkenbaar te maken en van de concurrent te onderscheiden. Ontdek waarom branding voor makelaardij belangrijk is. Nu, morgen, maar ook over tien jaar.

Voordeel voor woningzoekenden: al het aanbod op een onafhankelijk platform

Aan de huizengekte in Nederland komt geen eind, zeker als we kijken naar de grote steden als Amsterdam en Rotterdam. Een huis op Funda of Pararius is tegenwoordig al onder voorbehoud verkocht, voordat je überhaupt de kans krijgt een bezichtiging te regelen. Dat is voor geïnteresseerden minder leuk, maar voor makelaardijen is dit enkel goed nieuws. Zij verkopen of verhuren vastgoed met weinig moeite, omdat de vraag veel hoger dan het aanbod is.

Het meerendeel van het koop- en huuraanbod wordt op een onafhankelijk woningplatform aangeboden. Dat is ideaal voor woningzoekenden, omdat zij door een uitgebreid aanbod op één website kunnen bladeren. Daarom is het voor hen in eerste instantie minder noodzakelijk om losse makelaardijen te verzamelen en zich via hun websites of social media te laten informeren.

Gemiddelde makelaardij stopt te weinig moeite in hun eigen branding en digitale marketing

Toch is deze gedachtengang tegelijkertijd een valkuil voor vele makelaarskantoren en vergelijkbare organisaties. Waarom een valkuil? Doordat het meeste verkoopwerk en afhandeling via een externe partij plaatsvindt, steekt men weinig tot geen energie in hun eigen branding, digitale marketing en online visitekaartje. Dat vormt zich op korter termijn misschien geen probleem, want de huizenverkoop gaat als een razende Roeland. Maar wat als de huizenmarkt op een dag instort en het aanbod de vraag overstijgt? Of men door de economische crisis voorlopig niet verhuist? Dan sta jij als makelaar in het voordeel als de branding zo vast als een huis staat en men al met jouw bedrijf bekend is.

Goede branding leidt tot een duurzame klantrelatie

Waarom een goed uitziende website of social media met uitgedachte strategie hebben als huizen zich al lange tijd vanzelf verkopen? Deze vraag is deels te begrijpen, maar uiteindelijk wil je niets liever dan een duurzame klantrelatie opbouwen. En hiervoor moet je een vertrouwde en kundige indruk achterlaten en laten zien dat je expert bent in jouw vakgebied. Deze maak je in de praktijk in principe al waar, maar een relatie opbouwen begint al op het moment dat een woningzoekende het internet afspeurt naar zijn droomhuis.

Voldoe aan de verwachting van jouw potentiële klanten

Vele woningzoekenden zullen misschien niet verder kijken dan een Funda of Pararius, maar vergeet niet dat er ook een percentage overblijft dat veel waarde hecht aan een vertrouwensband. Een potentiële woning is een eerste, maar welke partij biedt deze eigenlijk aan? We hebben het immers over de grootste aankoop die iemand ooit zal doen, dus het is niet meer dan logisch dat men zoveel mogelijk vooronderzoek doet. Alle informatie verschaffen die nodig is om een compleet oordeel te schetsen. Dit betekent onder meer de website bezoeken voor testimonials en social media bekijken voor een juiste look & feel van het bedrijf.

Dit alles gaat gepaard met een juiste branding en gebruiksvriendelijkheid. Een goede branding zorgt ervoor dat je de herkenbaarheid van jouw organisatie vergroot en men zich met jou kan én wil identificeren. De gebruiksvriendelijkheid sluit hier naadloos op aan. Digitalisering ontwikkelt zich sneller dan ooit. Daarom is het belangrijk om met de tijd mee te gaan. Dit om niet op concurrenten achter te lopen, maar ook niet op het verwachtingsmanagement van jouw potentiële klant. Een klant is kritisch en heeft zijn of haar oordeel al snel klaarliggen, dus zorg ervoor dat je trends en ontwikkelingen in de gaten houdt en toepast.

Voer digitale trends en ontwikkelingen door in al jouw communicatie-uitingen, zoals een website

Kijkend naar de snelheid van digitale ontwikkelingen die komen en gaan, wordt er geadviseerd om gemiddeld iedere vijf jaar een website te vernieuwen. Dit rekening houdend met de belangrijkste ontwikkelingen die voor jouw vakgebied van toepassing zijn. Zo blijf je met de tijd meegaan, voldoe je aan het verwachtingspatroon van jouw bezoekers en voorkom je een gedateerde website. Dit laatste komt namelijk nog te vaak voor. Dus ook al is jouw website technisch in orde, dan blijft het van belang om deze ook aantrekkelijk en gebruiksvriendelijkheid te houden, gecombineerd met digitale ontwikkelingen die het zoekproces vereenvoudigt en aanlokkelijk maakt.

Op een laagdrempelige manier een band opbouwen en informatie delen via social media

De branding voor makelaardij werk je niet alleen op jouw website uit, maar op ieder offline en online platform waar je zichtbaar bent, waaronder social media. De een vergaart namelijk het liefst informatie via een website, de ander opent meteen Instagram. Iemand is bijvoorbeeld benieuwd naar woningen die in het verleden zijn aangeboden. Zien deze er mooi uit in combinatie met een aantrekkelijke tijdlijn? Ja? Dan heb je er een nieuwe volger bij, ofwel een potentiële klant. En dat is wat je wilt! Bovendien is social media een laagdrempelig platform om interactie aan te gaan. Een unieke kans van waardevolle communicatie die je niet mag vergeten.

Zet jouw platformen in om succesverhalen van klanten te delen

Bovendien zijn platformen als een website en social media heel waardevol om succesverhalen van klanten te delen. Deze zogeheten testimonials vergroten het vertrouwen onder woningzoekenden en geeft ze des te meer meer redenen om jou in de gaten te houden. En ga maar eens na: hoe vaak bestel jij iets naar aanleiding van reviews die je online vindt? Persoonlijke verhalen en meningen doen er toe en daarom is het een gemiste kans als je deze digitale ontwikkelingen niet inzet. Alles wat je gisteren al hebt doorgevoerd, levert op langer termijn meer op. En door dit met regelmaat bij te houden, kosten de tussentijdse veranderingen minder geld, tijd en energie.

Wees altijd voorbereid op de onzekere toekomst

We vertelden het al eerder in dit artikel, maar huizen in de grotere steden verkopen zich haast vanzelf. Desondanks moet je altijd voorbereid zijn op een storm. Kijk alleen al naar de coronatijd waar we ons nu in bevinden. Er komt een dag dat het aanbod groter wordt dan de vraag, doordat men bijvoorbeeld niet durft te verhuizen vanwege een naderende economische crisis. En dan wordt het een gevecht om overeind te blijven. En juist daarom is het belangrijk om vandaag nog met jouw branding aan de slag te gaan en alles op alles te zetten om jouw makelaar kenbaar te maken en duurzame klantrelaties op te bouwen.

Ben je na het lezen van dit artikel benieuwd geworden hoe je de branding of rebranding voor jouw makelaardij op de juiste manier doorvoert? Wij van MN Vastgoedcommunicatie helpen je hier graag bij. Neem vrijblijvend contact op met info@mnvastgoedcommunicatie en laat ons weten waar je tegenaan loopt.